Зв'язне мовлення - Школа сприяння здоров"ю - Школа сприяння здоров"ю - Каталог статей - Офіційний сайт ТЗШ №16 ім.В.Левицького
ТЗШ №16 ім.В.Левицького
Головна | Каталог статей | Реєстрація | Вхід
 
Неділя, 11.12.2016, 16:44
Вітаю Вас Гість | RSS
Меню сайту
Категорії розділу
Школа сприяння здоров"ю [31]
Міні-чат
200
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 122
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Головна » Статті » Школа сприяння здоров"ю » Школа сприяння здоров"ю

Зв'язне мовлення
Конспект уроку зв'язного мовлення. 5 клас.
Лист. Адреса.
Мета уроку: ознайомити учнів із правилами написання листів, підписування конвертів; формувати уміння та навички правильно визначати зміст та композицію листа, добирати потрібні слова, словосполучення; повторити основні орфографічні правила, пов'язані з власними назвами, звертаннями; виховувати мовленнєву культуру школярів, уважне, чуйне ставлення до інших людей.
Епіграф уроку:
Пишіть листи і надсилайте вчасно,
коли їх ждуть далекі адресати,
коли є час, коли немає часу,
і коли навіть ні про що писати.
Ліна Костенко
Хід уроку:
1. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми та мети уроку.
Учитель. Чи отримували ви листи? Які почуття при цьому вас охоплювали? А чи писали ви листи самі? Чи не виникали у вас труднощі під час їх написання?
У людей завжди була і залишається потреба спілкуватися, ділитися своїми думками, враженнями, почуттями. Добре, коли друг, близька людина поруч. А якщо далеко? Тоді ми пишемо листи. Листування - один із видів спілкування. Від побудови листа, від слів, які добере автор, залежить настрій адресата, часом моральний та фізичний стан. Адже лист може стривожити, схвилювати, занепокоїти або, навпаки, викликати позитивні емоції, заспокоїти, окрилити. На сьогоднішньому уроці ми дізнаємося, що таке лист, які правила написання листа та оформлення конверта.
2. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.
- Бесіда з учнями.
1) Що таке лист?
2) 3 якою метою пишуть листи?
3) Які бувають листи?
4) Чи любите ви писати листи?
Звіримо наші висновки із матеріалом підручника.
- Робота з підручником. (Глазова О.П., Кузнецов Ю.Б. Рідна мова: Підручник для 5 кл. загальноосвіт. навч. закл. -К..Освіта України, 2005. - 288с.:іл.). Вправа 202.
- Спостереження мовного матеріалу.
До класу заходить поштар (учень-асистент) і приносить листи, адресовані учням цього п'ятого класу. Адресанти - герої казки Всеволода Нестайка «Незвичайні пригоди у лісовій школі». Перший лист написаний охайно, конверт заадресований правильно:
Адреса відправника, індекс
Кося Вухань, Колько Колючка
вул.За яром, 7, Чарівний ліс 54709
Адреса одержувача, індекс
Учням 5-А класу, ТЗОШ №16,
вул..Володимира Винниченка, 2,
М.Тернопіль
Україна 46027

Доброго дня, любі друзі!
Пишуть вам учні лісової школи Кося Вухань і Колько Колючка. Нещодавно довідалися про вас і вирішили потоваришувати. Здивуєтеся, як довідалися? Дуже просто.
Одного разу Сорока Скрекекулія пролітала повз вікна вашого класу, і щось там привернуло її увагу. То вона півдня на тополі просиділа: дивилася, як у вас проходять уроки. Багато розповідала пані Скрекекулія: і про те, як гарно ви відповідаєте на уроках, і як чемно себе поводите на перервах. І про свято родинне згадувала, яке ви планували провести. От би нам на ньому побувати!..
Правда, розповідала, що й у вашому класі є учні, яким чомусь не цікаво вчитися. Власне, до них ми і хочемо звернутися насамперед. Дорогі друзі, нам із Кольком теж не все відразу вдавалося добре, і ми навіть один раз двійки отримали і зауваження в щоденник про поведінку. Але потім зрозуміли, що бути двієчниками і хуліганами не дуже приємно. Тепер ми завжди виконуємо домашні завдання і по-товариськи ставимося до друзів-однокласників.
Сподіваємося, що вам буде приємно листуватися з нами. Тож з нетерпінням чекаємо відповіді.
04.12.2006р. З повагою Кося Вухань і Колько Колючка.
Інший лист написаний неохайно, з багатьма виправленнями, закресленнями та чорнильними плямами. На звороті конверта написи «Жду атвєта, как салавєй лета.», « Пака!».
Адреса відправника, індекс
Вовчик Вовченко
вул..Бічна, 3
Чарівний ліс 54708
Адреса одержувача, індекс
Учням 5-А класу, ТЗОШ №16,
вул..Володимира Винниченка, 2,
М.Тернопіль
Україна 46027

Прівєт, зубрили!
Пише вам самий сміливий, самий сильний, самий розумний, самий привабливий, короче, самий крутий учень лісової школи. Ви мене, канєшно, впізнали. Я учень лісової школи Вовчик Вовченко. Ото дізнався я про вас від Сороки Скрекекулії і вирішив я написати. Думаю, напишу, щоб ви знали, що не ви одні такі розумні. А то розліталася Скрекекулія по всьому лісу, тільки й чути: «розумні, активні, чемні...». Аж гидко!.. Хіба ж то життя!.. От ми з Рудиком Лисовенком!.. То Косю Вуханя за вухо смикнемо, то Вірочку Вивірчук за хвостик потягнемо, то ще якусь штуку втнемо.
Правда, чув я, що і серед вас є таланти справжні. Я про тих, хто не вчиться, прогулює уроки, не слухає батьків, учителів, а головне, не дає життя тим дівчиськам! Давайте познайомимося. Пишіть. Пака!
03.13.2006 р. Вовчик Вовченко
Учитель. Який із листів вам сподобався і чим? А який не сподобався і чому?
Редагування другого листа, та виправлення лексичних і граматичних помилок у ньому.
Побудова листа.
Учитель. Розгляньте схему «Як будується лист» (такі схеми заздалегідь роздали учням класу). Дайте відповідь на запитання:
- З яких частин складається лист?
- Яка, на вашу думку, найважливіша, а яка менш важлива? Чому ви так вважаєте?
Отже, лист - це не папір, чорнило і конверт. Лист - це зміст і стиль. У кожного автора листа свій почерк, свій стиль, своя неповторна манера. Але існують єдині вимоги, яких усі мають дотримуватися. З ними ми вже ознайомилися ( вправа підручника).
2. Робота біля дошки.
Учитель. У формі якого відмінка вживаються звертання на початку листа? Поставте у форму кличного відмінка слова і сполучення слів:
Дорога матуся, брат Іван, любий друг, подруга Оксана, пан Юрій, Борис Романович, люба бабуся, учителька.
3. Робота зі словником.
Учитель. Зверніть увагу на слова, записані на дошці. Поясніть їхнє значення. При потребі зверніться до тлумачного словника.
Листоноша, листівка, штемпель, адреса, адресат, адресант, адрес, індекс, поштамт.
Усно складіть речення зі словами адреса, адресат, адресант.
Учитель. Щоби відправити лист, його потрібно вкласти у конверт та зуміти правильно заадресувати. Ось перед вами конверт. Та чи завжди він мав такий вигляд?
Учень, що заздалегідь підготував завдання, розповідає історію виникнення конверта.
Конверт
Пошта зародилася в глибоку давнину. Тривалий час люди писали адресу на тому самому аркуші паперу, що й лист. Аркуш складали на зразок солдатського трикутника. У 1820 році в англійському місті Брайтоні власник паперової крамниці придумав для листів паперові «мішечки» і почав видавати їх як безкоштовний додаток до купленого в нього поперу. Новинка сподобалася. «Мішечки» для листів стали називати «конвертами» від англійського слова «cover» - закривати. Конверти почали випускати спеціальні підприємства, і з Англії вони розійшлися по всьому світу (3 журн.).
Учитель. Вимоги щодо оформлення адреси на конверті такі:
1.Адресу на конверті слід писати точно і охайно.
2.На конверті треба вказати і зворотну адресу. По-перше, вона може знадобитися адресатові для відповіді. По-друге, лист мусить повернутися назад, якщо з якоїсь причини не знайде адресата.
3.Підписувати слід розбірливо.
- Робота з підручником.
Розгляньте зразок оформлення конверта (вправа 207). Зверніть увагу на те, у якому відмінку пишуться прізвища та імена адресата й адресанта.
4. Робота в групах.
Завдання для груп:
I - Написати листа першій учительці, розповісти про успіхи та зміни у своєму житті.
II - Написати листа бабусі, дідусеві, враховуючи їхній вік, характер, уподобання.
III - Написати листа своєму улюбленому акторові, спортсмену, співаку чи письменнику.
5. Міжпредметні зв'язки.
Розгляньте відому картину Іллі Рєпіна «Запорожці пишуть листа турецькому султанові». Придивіться до виразів облич козаків.
Хто є адресатом, а хто адресантом цього листа? Чому народна пам'ять зберігає цей лист?
А тепер прослухайте цей лист, але у віршованій формі - співомовку Степана Руданського, створену за мотивами картини Рєпіна. (Можна зробити інсценівку).
Ахмет III і запорожці
В літо тисяча шістсот,
В літо теє Боже,
Прийшла грамота Ахмета
В наше Запорожжя:
«Я султан, син Магомета,
Внук Бога їдного,
брат місяця-перекроя
І сонця самого,
Лицар сильний і могучий,
Краль над королями,
Воєвода всього світа
І цар над царями.
Цар столиці Цареграду
І цар Македону,
Греків, сербів, молдаванів
І цар Вавилону.
Цар Подолі і Галича,
І славного Криму,
Цар Єгипту і Ораби,
І цар Русалиму.
Сторож гробу в Русалимі
І вашого Бога...
Християн усіх на світі
Смуток і підмога -
Кажу вам: усім козакам
Мені передатись,
А як ні, - добра від мене
Вам не сподіватись!»
Того ж року запорожці
Грамоту читали
І до вражого Ахмета
От що написали:
«Ти, султане, чортів сину,
Люципера брате,
Внуку гаспида самого
І чорте рогатий!
Такий царю. Що дідько
Тебе обкаляє,
А все військо твоє тільки
Теє пожирає;
Стравнику ти цареградський,
Півнику макдонський,
Свине грецька, молдаванська,
Ковалю вавлонський!
Кате сербів і Подолі,
Папуго ти кримська,
Єгипетський ти свинарю,
Сово русалимська!
Ти - погана свинячая
Морда, не підмога,
І дурень ти, а не сторож
У нашого Бога.
Не годен ти нас, хрещених,
І десь цілувати,
А не то, щоб Запорожжя
Під собою мати!
Ми землею і водою
Будем воюватись,
І тебе нам, бісів сину,
Нічого боятись.
Так тобі ми відвічаєм,
А року не знаєм,
Бо ми ваших календарів
В Січі не тримаєм.
Місяць наш - тепер на небі,
День - той самий. Що у вас.
За цим словом, вражі турки,
Поцілуйте десь там нас!»
5. Підведення підсумків уроку.
Учитель. Отже, ми сьогодні з'ясували, що таке лист , дізналися, які бувають листи, ознайомилися з будовою листа, запам'ятали, як правильно підписувати конверт. Сподіваюся, що всі ці знання знадобляться вам і в майбутньому. Хай дехто каже, що у вік технічного прогресу листування не буде потрібне, бо є електронна пошта, факси, Інтернет, але мені здається, що листи писатимуть завжди. Адже саме така форма спілкування допомагає відчути тепло душі рідної людини, її незриму присутність у кожному слові, кожному рядку.

Категорія: Школа сприяння здоров"ю | Додав: Smile (09.11.2010)
Переглядів: 1448 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Форма входу
Пошук
Друзі сайту

Copyright MyCorp © 2016Безкоштовний конструктор сайтів - uCoz