Тема. Євген Гуцало. «Сім'я дикої качки» — твір про людину і світ крізь призму морально-етичних проблем. Сюжет та особливості композиції. Людська доброта та жорстокість, милосердя і справжня турбота про природу Мета: визначити морально-етичні проблеми твору, удосконалювати навички учнів складати цитатний план розповіді про події, переказувати сюжет; вчити дітей пояснювати особливості композиції, виділяти кульмінацію. Виховувати любов до природи, краси, добра. Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу. Обладнання: текст твору, ілюстративний матеріал, роздавальні картки для роботи в групах. Хід уроку І. Організаційний момент II. Актуалізація опорних знань Слово вчителя Євген Гуцало з'явився в літературі, як молодий Моцарт у музиці. Він приніс із собою багато світла, сонця, чистого неба, простору, живого різноголосся природи, запахущої землі, а водночас і високих почуттів, душевного тепла, людського милосердя. Поет і прозаїк не просто співіснували у ньому — це була органічна цілісність. Безмовна природа говорила його устами — він був її повноважним представником серед людей. Одну із своїх перших книжок Є. Гуцало назвав доволі просто — «Люди серед людей». Тобто раз і назавжди визначив статус своїх героїв. Це ті, на кому тримається світ, вихоплені з виру життя і розгадані автором. Бо ж кожна людина — загадка, таємниця за сімома печатями і розгадати її може тільки великий художник. Такий, як Є. Гуцало. Для нього писати-творити стало природним стоном душі і розуму. Прозу письменника можна назвати ліричною, стільки в ній світла, тепла, любові до природи і людини. Усі твори Гуцала не вмістилися б і в 20-ти томах. Ось збірка його оповідань які виходять з інтервалом в 1-2 pp.: «Яблука в осінньому саду», «Скупана в любистку», «Хустка шовку зеленого...» і т. д. Писав він і для дітей. Пригадайте знайомі вам твори письменника («Лось», «Олень Август», «Пролетіли коні», «З горіха зерня»). — Про що ці твори? — Звернімо увагу на епіграф до уроку. — Як ви розумієте заповітне бажання Є. Гуцала? Поезія — прозріння трав і глоду. Поезія — прозріння солов'їв... Це світла інтуїція природи, З якою б я зрівня¬тися хотів Є. Гуцало III. Повідомлення теми, мотивація навчальної діяльності Отже, тема сьогоднішнього уроку: «Євген Гуцало. «Сім'я дикої качки» — твір про людину і світ крізь призму морально-етичних проблем. Сюжет та особливості композиції. Людська доброта та жорстокість, милосердя і справжня турбота про природу» Завдання уроку 1. На сьогоднішньому уроці будемо обговорювати та аналізувати твір Є. Гуцала «Сім'я дикої качки». 2. Спробуємо зрозуміти задум автора, актуальність морально-етичних проблем, порушених у ньому. 3. Удосконалюватимемо навички складання цитатного плану. 4. Милуватимемося багатством ліричної і поетичної прози Є. Гуцала. 5. Простежимо, як втілюється головна думка твору через сюжетно-композиційні елементи. IV. Сприймання і засвоєння нових знань Створення проблемної ситуації — Як і кожен твір, наше оповідання починаються з.. .(Назви) — Про що йдеться у творі? — Відповідь на це питання (чому так називається оповідання) дамо у кінці уроку. Робота в групах — Сім'я. Маленьке слово, а скільки у ньому закладено! Працюємо у групах. Перед вами завдання 1. На його опрацювання вам відводиться 2 хвилини. Відповідає лідер команди. Перша група. — Чим є сім'я для кожного з вас? Друга група. — Які ознаки справжньої сім'ї? Третя група. — Чи мають тварини, умовно кажучи, сім'ю? Четверта група. — Чи відрізняється сім'я людей від сім'ї тварин? Робота з текстом Зачитайте початок оповідання. — Якими художніми засобами автор передає красу ранкового лісу? — Які частини мови Гуцало застосовує найчастіше, щоб передати всеохоплюючу радість Юрка? — Знайдіть у тексті слова, які б передавали спокій у природі і у душі хлопчика. (Автор проводить паралель між світом природи і світом людини). Робота зі «Словником літературознавчих термінів» Паралелізм — це порівняння у формі зіставлення. —Що робить хлопчика щасливим? — Чому Юрко не втримався, щоб не крикнути? — Як би ми назвали перший пункт цитатного плану?
Цитатний план (Учні протягом уроку складають цитатний план і записують у зошити).
1. «Як добре, як щасливо було Юркові!» — Звідси випливає і перша проблема, сформулюйте її.
(Позитивний вплив природи на людину). — Яким сюжетно-композиційним елементом починається наш твір? (Експозицією, яка має своєрідне змістовне обрамлення). Слово вчителя «Гуп-гуп-гуп» — почулося за спиною, і всі його думки розлетілися, як сонячні зайчики» Юрко і Тося Група учнів підготувала інсценування епізоду зустрічі Юрка і Тосі. їм слово. — Сцена, яку ми бачили в сюжетній схемі це ... (зав 'язка). — Чому Юрко не взяв Тосю із собою? — Чому дівчинка пішла за ним? — Чому Тося винна у всіх бідах Юрка? — Назвіть 2 пункт плану. 2. «Повітря посухішало, блакить між стовбурами поблякла» (або «Це через тебе риба не ловиться!»). — Як би ви сформулювали наступну проблему, порушену автором?
(Люди не завжди розуміють одні одних). «Театр одного актора» —Наш Юрко розповість про себе Тосі. Слово Юркові. Бесіда за питаннями — Чому Юрко брехав? — Чому люди обманюють? — З ким Юрко у конфлікті, а з собою? — Сформулюйте наступний пункт плану. 3. «Це я набрехав...» — Звідси випливає наступна морально-етична проблема.
Робота є групах — Зачитайте епізод про появу качиної сім'ї. Завдання: Перша група. —Що відчуває в цей момент мама-качка? Друга група. —Що відчувають каченята? Третя група. —Що відчуває мати, коли втрачає дитину? Четверта група. — Що відчуває дитина, яка загубилася? Бесіда за питаннями Юрко упіймав здобич. — Як про це сказано у тексті? — Чи відрізняється настрій Юрка зранку від радості від упольованих каченят? — Чому каченята не реагують на опіку Юрка? — Знайдіть у тексті деталь, яка підкреслює страх каченят. — Назвіть наступний пункт плану. 4. «На них чекала неволя» Зачитування епізоду з тексту, де йде мова про душевний біль Тосі Бесіда за питаннями — Чому у Тосі боліла душа? — Чому Тося перестала відчувати природу? (Дуби, кущі, трава — це люди). — Який момент у творі ви визначили б кульмінаційним? Зачитайте. — Сформулюйте наступний пункт плану. 5. «Пливіть, рідні, пливіть» — З чим порівнює автор каченят? — Квітка завжди розцвіте, а каченята? — Чи зайняли хлопці позицію Юрка? Чому? — Яка глобальна проблема порушена?
— Юрко зостався сам. Це у сюжетній схемі... (розв'язка твору). — Сформулюйте наступний пункт плану. 6. «... він не знав, чи підійде вона.» V. Підсумок уроку — Хто постраждав у цій історії? — А Юрко? — Він зрозумів гріх, який вчинив? — За що його мучить сумління? Робота б групах — Що б ви побажали Юркові? — То чому оповідання називається «Сім'я дикої качки»? Про кого більше йдеться у творі і чому? VI. Домашнє завдання Напишіть Юркові листа, у якому ви висловили б свою оцінку його вчинку і побажання щодо уміння спілкуватися з ровесниками і природою.
Готуюсь до відкритого уроку. Переглянула в інтернеті багато планів-конспектів уроку "Є.Гуцало ,"Сімя дикої качки".Ваш урок-хороший урок!Серйозний!Таких мало.От тільки , дійсно, не вистачає висновків саме Ваших, тих, до яких ви підводите дітей. А цікаво б почути саме Ваше бачення. З повагою Ольга Григорівна.