ТЗШ №16 ім.В.Левицького
Головна | Каталог статей | Реєстрація | Вхід
 
П`ятниця, 29.03.2024, 12:11
Вітаю Вас Гість | RSS
Меню сайту
Категорії розділу
Школа сприяння здоров"ю [31]
Міні-чат
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 124
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Головна » Статті » Школа сприяння здоров"ю » Школа сприяння здоров"ю

ОПИС СУСПІЛЬНО-ЗНАЧИМИХ СПРАВ
У новому тисячолітті проблема здоров’я стала однією з основних проблем світового співтовариства, тому Організація Об’єднаних Націй визначила лейтмотивом своєї діяльності на найближчі 50 років перехід від безпеки держави до безпеки особи.
Оскільки освіта ХХІ століття - це освіта для людини, а головний об’єкт школи - учень, тому його інтереси, здоров’я, безпека і є турботою сьогодення.
Формування потреби збереження та зміцнення здоров’я підростаючого покоління є обов’язковим компонентом системи національної освіти.
Пріоритетним завданням системи освіти є виховання учня в дусі відповідального ставлення до власного здоров’я і здоров’я оточуючих як до найвищої індивідуальної і суспільної цінності.
Головна мета школи – забезпечення повноцінного розвитку дітей і молоді, охорона і зміцнення їх фізичного, психічного і духовного здоров’я.
Завданням школи є виховання в учнів свідомого ставлення до свого здоров’я та здоров’я інших громадян, як найвищої соціальної цінності, формування навичок гігієни і засад здорового способу життя, збереження і зміцнення фізичного та психічного здоров’я учнів.
З квітня 2003 року школа ввійшла в європейську мережу «Шкіл сприяння здоров’ю», за що відзначена Грамотою Міністерства освіти і науки України.
За останні роки у школі розроблена система і структура практичної реалізації програми, метою і завданням якої є:
 збереження і зміцнення здоров’я учнів, вчителів, батьків та громадськості;
 вироблення позитивної мотивації на здоровий, безпечний спосіб життя, допомога у формуванні потреби в здоровому способі життя, а також задоволення від повноцінного, гармонійного життя;
 сприяти вихованню відповідального ставлення до власного здоров’я і здоров’я оточуючих, пошук об’єктів, що потребують підтримки і конкретної допомоги.
Модель Школи сприяння здоров’ю, включає такі напрямки:
1. Пропаганда знань про здоров’я. (Виступи на класних та загальношкільних батьківських зборах «Вплив різних стилів виховання на емоційний і психічний стан дитини», «Вплив дисфункціональної сім’ї на здоров’я дитини», «Пасивна агресія у підлітків», «Особливості підліткового віку», «Депресія у підлітковому віці»; семінари для учнів «Здоров’я – це вибір, а не випадковість», «Лобні долі – центр керівництва собою». Для проблемних батьків (з алкогольною залежністю) проводились консультації «Алкоголь – сімейна пастка», «Діти у сім’ях алкоголіків», «Природа залежності». Учні та батьки переглянули науково-популярні фільми «Нікотинова ейфорія», «Секс: брехня і правда», «Безмолвный крик», «Наркомани і підвали», «Чи варто чекати до весілля?».
2. Профілактика шкідливих звичок. Проведено уроки здоров’я «Сигарета – це круто?», «Вінець творіння», «Життя – щоб жити», «Алкоголь – «він вбиває», дискусії «СНІД – далекий чи близький?», «Сигарета – друг чи ворог?», «Чи можливі безалкогольні свята?»; проведено «Тижні жахів» (профілактика куріння, алкоголю, наркоманії, дошлюбного сексу, абортів). Відбулися зустрічі з залежними в минулому людьми. Практикуються ситуативні ігри-тренінги.
3. Практичні справи. Протягом навчального року шкільні агітбригади виступали перед учнями школи, на міських конкурсах та батьківських зборах з програмами «Зозуленята», «Якщо ти хочеш бути вільним», «Наркорок – вигадка чи реальність».
У школі склалася певна система сприяння вихованню здорового способу життя.
У кінці навчального року складається план виховної роботи школи, який охоплює всі сторони діяльності учнівського і педагогічного колективів і який затверджується на початку навчального року.
Між дирекцією школи чітко поділені обов’язки і категорії працівників, з якими працює даний керівник (схема розподілу обов’язків щодо керівництва «Школою сприяння здоров’ю»).
У школі діє учнівське самоврядування (схема учнівського самоврядування).
На початку навчального року проходять вибори класних, а потім і шкільного активів. Серед комісій є комісії, в роботу яких входить безпосередньо робота в рамках програми «Школа сприяння здоров’ю»: «Спорту і туризму», «Інформаційно-просвітницької роботи», «Довкілля», «Соціалізації». Плани роботи додаються.
У 2005- 2006 н. р. комісія «Інформаційно-просвітницької роботи» стала виготовляти не лише настінну газету «Голос школи», «Санбюлетні» а й випускати друковану газету «Шкільне життя». Діти самі слідкують за новинами школи, самі пишуть статті, приносять фотографії. Проблеми і творчі знахідки «Школи сприяння здоров’ю» знайшли своє відображення на сторінках шкільної газети.
Вирішальна роль у вихованні здорового покоління належить родині, яка, на жаль, сьогодні, здебільшого не є взірцем для наслідування. Анкетування показало: 50% батьків палять, якщо у 5-7 класах поодинокі випадки дітей, які спробували палити, то в 9-их – 50%.
Переважна більшість святкує релігійні та родинні свята з міцними напоями і в середньому 50% батьків добряче випивають (врахуємо те, що багато батьків працюють за кордоном), а найбільше вражає те, що вже в 5-му класі 90% учнів пробували пити вино, пиво, шампанське.
Тож, щоб виховати дітей здоровими, треба в першу чергу виховувати батьків. Організація батьківської освіти з проблем виховання здорової дитини здійснюється через батьківські збори, лекції, бесіди, перегляд та обговорення відеофільмів, телепередач, індивідуальних консультацій, зустрічей з лікарями, юристами, психологами, представниками неурядових організацій. При цьому піднімається питання сімейного виховання, щодо формування здорового способу життя у дітей та підлітків, акцентувати увагу на відповідальність сім’ї за здоров’я, виховання і долю дитини. Батьків орієнтують на виховання в дитини морально-етичних, гігієнічних навичок. В школі діє університет батьківських знань. З 2005-2006 н. р. організовано роботу батьківського клубу, на засідання якого виносяться актуальні питання виховання дітей. На засіданнях клубу заступник директора з виховної роботи Ензельт О. П. ознайомлює батьків з результатами анкетувань, психолог школи Іванюк Т. М. дає поради батькам щодо спілкування з дітьми.
Плануються колективні творчі заходи на зборах із попереднім обговоренням у групах і з батьками. А збори-розбори, коли підбиваються підсумки і аналізується проведена робота, формують суспільну думку не є дійовим методом виховання.
Фізичне виховання є невід’ємною частиною навчально-виховного процесу роботи школи. Основною формою фізичного виховання є урок фізичної культури, де поєднуються мета, зміст і методи навчання, втілюється в життя основне завдання школи: зміцнення здоров’я, сприяння правильному фізичному розвиткові та загартуванню школяра, а також зміцненню опорно-рухового апарату, різносторонній розвиток м’язової системи, формування правильної постави.
Вчитель фізичної культури Юхновська Т. І. в навчальний процес систематично включає два види вправ: 1 – вправи, які сприяють звичці тримати тіло в правильній позі; 2 – розвиваючі вправи, які утримують тіло в вертикальному положенні.
Юхновська Т. І., крім обов’язкових вправ програмового матеріалу, застосовує вправи для зміцнення м’язів шиї, спини, живота, використовуючи допоміжний матеріал (набивні м’ячі, скакалки, мішечки з піском та інше). Рекомендує дітям виконання комплексу вправ при допомозі роздаткового матеріалу методом серійного виконання спеціальних вправ. На уроках часто застосовує танцювальні елементи та з’єднання, які позитивно впливають на формування правильної постави, легкої і невимушеної ходи, та підвищує емоційний фон заняття і рухову активність. Належна увага приділяється вправам, які сприяють розвитку сили м’язів, особливо плечевого пояса, та вправам, що розвивають координацію рухів. Використання цих вправ впливає на формування в учнів стійкого інтересу до навчання, рухових умінь навичок. Стійкий інтерес у дітей до вправ викликається знаннями і практичною діяльністю та емоційним задоволенням, яке учень отримує внаслідок цих двох компонентів.
Аналіз проведеної роботи показує, що використання таких вправ сприяє раціональній фізичній та розумовій активності дітей, підвищує ефективність навчально-виховного процесу і сприяє вихованню організованості і дисципліни, свідомого ставлення до завдань з цього предмету та залучення більшої кількості школярів до занять. З 2001 року почали використовувати на уроках фізичної культури елементи аеробіки (вчитель Ковальчук В. А.). Такий підхід дав змогу активізувати учнів, також допоміг здійснити більш якісний відбір у секцію з аеробіки. У 2002 році збірна команда здобуває 3-є місце на першості області. У 2003 році – 1 місце на першості міста, у 2004 році – 2 місце, у 2005 році – 1 місце на першості області.
Поряд із спортивними здобутками метою роботи вчителя Ковальчук В. А. є широке залучення учнів до занять аеробікою для покращення рівня фізичної підготовленості, а відповідно і здоров’я учнів.
Не залишаються поза увагою і учні, здоров’я яких не дозволяє відвідувати основну групу. Такі школярі займаються у групах здоров’я. Для них розроблений спеціальний комплекс вправ.
Вчитель Ковальчук В. А. в співпраці з викладачами ТНПУ провела дослідження, суть якого – підпорядкувати розвиток фізичних якостей модульно-рейтинговій технології навчання.
На основі тестування учнів експериментального класу відзначено, що показники, які відповідають силі покращили 80%, спритності – 75%, гнучкості – 50%, а витривалості – 55% учнів.
Поряд із дослідженням рівня розвитку фізичних якостей учнів з допомогою медичного працівника школи простежували рівень захворюваності простудного характеру дітей контрольного та експериментального класів за останні два роки і виявили, що до початку експерименту учні обох груп знаходились на одному рівні, а в кінці експерименту зафіксовано зниження захворювань на 30% у дітей експериментального класу.
Підвівши підсумки досліджень, слід відзначити, що на основі модульно-рейтингової технології вдалось скласти струнку систему навчання на уроках фізичної культури, яка позитивно впливає на засвоєння навчального матеріалу, створює умови для активізації освітньої та виховної функції навчання, сприяє реалізації диференційованого підходу до учнів, підвищенню фізичного розвитку учнів та зміцненню їхнього здоров’я. Результати роботи надруковано в журналі «Наукові записи». Серія: Педагогіка, №8, 9; м. Тернопіль, 2002 р.
Вирішальну роль у закріпленні знань і умінь здорового способу життя відіграє залучення школярів до активної участі у різних формах позакласної діяльності.
Виховна робота, яка має громадянсько-національну спрямованість, сприяє здоров’ю школярів, бо мова тут іде про козаків, їх спосіб життя, загартування, харчування та лікування. Це також екскурсії та походи місцями козацької та бойової слави вірних синів України, що виборювали незалежність в різні роки. Це конкурси, лицарські турніри, «Козацькі забави», які стали традиційними в школі і проводяться між класами з першого по сьомий згідно розроблених положень. Результати роботи непогані – вже 10-й рік займає школа призові місця на міському конкурсі «Козацькі забави».
Значна увага приділяється проблемам спортивного і оздоровчого туризму та краєзнавства, як важливим засобам виховання високих моральних якостей, громадянської свідомості, патріотизму, здорового способу життя, раціонального використання вільного часу, адаптації до навколишнього середовища, фізичного і морального оздоровлення, профілактики травматизму. Усе це є протидією до таких негативних явищ серед молоді, як безпритульність, тютюнокуріння, наркоманія, бандитизм.
Туристичні змагання збирають дітей, які в душі є мандрівниками, набуті навички вони використовують у повсякденному житті. Два рази на рік діти вирушають у багатоденні походи для того, щоб випробувати себе на витривалість, зміцніти духовно і фізично, щоб пізнати історію і красу рідного краю. Щороку розробляються нові маршрути. Найулюбленіше місце – Джуринський водоспад. Всього розроблено більше 14 маршрутів. (Керівник гуртка Продан Т. А.).
Про духовне здоров’я учнів піклується вчитель християнської етики Герман Г. І., керівник театрального гуртка Балящук М.Л., Скалій Н. В.. Вертепна ватага школи вже декілька років поспіль стає переможцем міського огляду-конкурсу вертепних ватаг «Нова радість стала». Учні школи з вертепним дійством виступають в обласному онкологічному диспансері, обласній дитячій лікарні, дитячому будинку с. Петриків, будинку престарілих. У школі всі класи вивчають християнську етику, яку викладають вчителі, а також представники церкви. В школі постійно проводяться акції милосердя. До дня людей похилого віку були зібрані пакети з продуктами харчування; іграшки, канцелярські приладдя, солодощі – для дітей з малозабезпечених сімей до Дня Святого Миколая. Постійно учні школи вітають вчителів-пенсіонерів з усіма святами.
Традиційним вже стало проведення в листопаді місячника ведення здорового способу життя, в рамках якого різноманітні просвітницькі тренінги, ігри, конкурси санбюлетнів, відеолекторії, круглі столи, «Тижні жахів», виставка «Здоров’я» для батьків, виступ бригад «Здоров’я». виставка «Здоров’я» була новою формою роботи з батьками. Цілий тиждень батьків спеціалісти вчили антистресовому масажу, навикам здорового харчування, фізичним вправам, загартуванню і таке інше. Судячи з відгуків батьків така форма роботи їм сподобалась. Під час проведення різноманітних місячників тісна співпраця ведеться з міським центром соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді, Міжнародним благодійним фондом «Дар життя», благодійним фондом «Родина», службою у справах дітей, центром планування сім’ї, зустрічі з лікарями наркодиспансеру, шкір вендиспансеру.
Ще одним видом діяльності, у якому успішно відбувається формування здорового способу життя, є художньо-творчий. Творча діяльність дитини є показником її емоційного стану і взагалі психічного здоров’я, а мистецтво є найголовнішим засобом збереження здоров’я особистості. Мистецтво суттєво впливає на думки і погляди дітей, змірює і спрямовує їхні вчинки, емоційні установки і ціннісні орієнтації. Заняття творчістю і причетність до неї переборюють тривожний стан, стреси, підносять загальну працездатність, створюють гарний настрій. Мистецькі заходи сприяють також вихованню гуманності, щирості, доброти та доброзичливості, що є чинниками духовного здоров’я.
Формування вмінь і навичок здорового способу життя може здійснюватись двома шляхами. Перший – через споглядання, розуміння, відчуття творів мистецтва. Другий – через власну творчість. Разом із вчителями і батьками діти відвідують музеї, художні виставки, здійснюють екскурсії рідним містом та столицею. За допомогою батьків, працівників бібліотек та Центру дитячої творчості створюються творчі колективи і драматичний гурток, гуртки малювання, читців та інші, проводяться мистецькі лекторії, години поезії, вистави театру. Зазвичай під впливом мистецтва діти самі починають складати вірші і малювати. Творчість має стати невід’ємною частиною виховного процесу і позитивно впливати на духовне становлення особистості школярів.
Таким чином, усі учні можуть бути включені у різноманітну діяльність, яка сприяє формуванню вмінь і навичок здорового способу життя, відповідає власним бажанням учнів, допомагає їх становленню, як особистостей, закладає засади ціннісних орієнтацій, визначає напрями їхнього наступного фізичного, соціального і духовного зростання.
Неодноразово питання по «Школі сприяння здоров’ю» висвітлювались на педагогічних радах:
 Протокол №3 від 05. 01. 04 «Шляхи реалізації проекту «Школа сприяння здоров’ю»»;
 Протокол №3 від 28. 12. 04 «Виконання програми «Школа сприяння здоров’ю». Формування навичок здорового способу життя на засадах народних традицій і обрядів»;
 Протокол №4 від 26. 10. 05 «Про хід реалізації інноваційних здоров’язберігаючих технологій за проектом «Школа сприяння здоров’ю»».
На нараді при директору:
 Протокол №2 від 16. 11. 03 «Про реалізацію проекту «Школа сприяння здоров’ю» через творчу групу вчителів».
Здобутим досвідом, творчими знахідками педагогічний колектив неодноразово ділився з іншими колективами:
 круглий стіл з питань обговорення проекту Закону про виховання
-- презентація стану виконання програми «Школа сприяння здоров’ю» завідуючій виховним відділом Науково-методичного центру середньої освіти Міністерства освіти і науки України Світланою Кириленко
 семінар для курсів підвищення кваліфікації вчителів
 семінар педагогів-організаторів
 семінар заступників директорів з виховної роботи
 обмін досвідом з колективом ТЗШ №6 ім. Н. Яремчука
 обмін досвідом НВК з центром реабілітації слабкозорих дітей м. Кам’янець-Подільський.
 семінар директорів шкіл
Кожен працівник школи підпорядковує всю свою діяльність реалізації планів, завдань накреслених радою «Школи сприяння здоров’ю».
Категорія: Школа сприяння здоров"ю | Додав: Smile (09.11.2010)
Переглядів: 1783 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Форма входу
Пошук
Друзі сайту

Copyright MyCorp © 2024Безкоштовний конструктор сайтів - uCoz