Нітрати і фосфати. Проблема їх вмісту в продуктах харчування - Школа сприяння здоров"ю - Школа сприяння здоров"ю - Каталог статей - Офіційний сайт ТЗШ №16 ім.В.Левицького
ТЗШ №16 ім.В.Левицького
Головна | Каталог статей | Реєстрація | Вхід
 
Неділя, 11.12.2016, 16:43
Вітаю Вас Гість | RSS
Меню сайту
Категорії розділу
Школа сприяння здоров"ю [31]
Міні-чат
200
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 122
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Головна » Статті » Школа сприяння здоров"ю » Школа сприяння здоров"ю

Нітрати і фосфати. Проблема їх вмісту в продуктах харчування
Тема. Нітрати і фосфати. Поняття про нітрати, проблема їх вмісту в продуктах харчування.
Мета: закріплення знань про солі, вивчення властивостей нітратів як електролітів і окисників, удосконалення умінь і навичок складання електронного балансу в написанні окисно-відновних реакцій, ознайомлення з проблемою нагромадження нітратів у рослинах та їхнім негативним впливом на організм людини, вивчення властивостей ортофосфатів, формування вміння застосовувати здобуті теоретичні знання для розв'язання практичних завдань; виховувати в учнів екологічну культуру, естетику проведення хім.. експерименту; розвивати в учнів культуру мовлення, вміння логічно мислити, робити узагальнення та висновки.
Тип уроку: урок-дослідження.
Обладнання і реактиви: кристалічні натрій нітрат, калій нітрат, кальцій ортофосфат, кальцій гідрогенортофосфат, кальцій дигідрогенортофосфат, зразок чорного пороху, вуглинка, штативи з пробірками, вода, розчини сульфатної кислоти, купруму (II) нітрату, арґентум нітрату, натрій хлориду, натрій гідроксиду, хлоридної кислоти, мідна дротинка, тигельні щипці.
Епіграф. «Жодна з наук не потребує експерименту до такої міри як хімія»
Майкл Фарадей
Хід уроку
І. Організаційна частина.
Учитель. Тема сьогоднішнього уроку: «Нітрати і фосфати. Проблема вмісту нітратів нітратів у продуктах харчування. Пропоную провести урок-дослідження. Уявіть, що наша школа - науково-дослідний інститут, кабінет хімії в ньому - хімічна лабораторія».
Нам потрібно дослідити склад, властивості, застосування нітратів та ортофосфатів. Вивчити проблема їхнього вмісту в продуктах харчування.
II Актуалізація опорних знань і вивчення нового матеріалу.
Фронтальна бесіда:
1) Які речовини називаються нітратами?
2) Які специфічні властивості характерні для них?
3) Як визначити: а) нітратіон; б) ортофосфат - іон?
4) Які з нітратів називаються селітрами.
Учитель демонструє дослід 1.
Виявлення йона NO3- у нітратах.
У пробірку помістіть стільки нітрату Калію (Натрію, амонію), щоб тільки вкрити її дно. Додайте шматочок міді і долийте 4-5 крапель розчину сульфатної кислоти, пробірку щільно закрийте корком. І злегка стусоніть. Для кращого спостереження результату реакції помістіть за пробіркою екран. Які реакції відбуваються через деякий час? Запишіть їх рівняння.
Дослід 2. Виявлення йона РО43- в ортофосфатах. Налийте в пробірку 1 мл натрій ортофосфату і долийте 3 мл арґентум нітрату. Що спостерігаєте?
Учитель. Для проведення досліджень наша лабораторія отримала речовини. Але на етикетках вказано лише назви речовин. Ваше завдання -скласти за назвами формули і записати їх на етикетках, як це вимагається згідно з правилами техніки безпеки.
Калій нітрат, магній нітрат, хром (III) нітрат, ферум (II) нітрат, нат рій ортофосфат, кальцій ортофосфат, калій гідрогенортофосфат, кальцій гідрогенортофосфат, амоній дигідрогенортофосфот, цинк дигідрогенортофосфат.
Учитель. Дослідіть розчинність нітратів і ортофосфатів у воді. Опишіть їхні фізичні властивості.
1) Ba(NO3)2-
2) KNO3 -
3) A1(NO3)3 -
4) NH4NO3 -
5) Ca3(PO4)2 -
6) Ca(H2PO4)-
Запитання:
1) Які тривіальні назви солей нітратної кислоти?
2) Що означає латинська назва хім. ел. Nitrogenium?
3) Чи зустрічаються нітрати і ортофосфати у природі?
Дослід 3. Проведіть реакції, що підтверджують властивості нітратів як електролітів, між розчинами.
AgNO3+HCl→...
Cu(NO3)+NaOH→...
AgNO3+NaCl→...
Обговоріть результати дослідів. Напишіть повні й скорочені йонні рівняння реакцій.
Учитель. Для проведення досліджень нам потрібно зробити певні розрахунки.
Задача 1. Розклали калій нітрат масою 20,2 г. У кисні, що виділився, спалили фосфор і отримали фосфор (V) оксид масою 4,97 г. Яка масова частка виходу продукту р-ції?
Завдання 2. Написати рівняння розкладання нітратів, (проаналізувавши попередньо на ст.64 підручника схему).
Скласти електронний баланс, знайти окисник і відновник.
I варіант a) NaNO3 → NaNO2+O2
б)AgNO3→...
II варіант a) KNO3 →...
б)Mg(NO3) →...
Дослід 4. (демонстрація). Пробірку на 1/5 її об'єму заповнюють натрій нітратом і вертикально закріплюють у штативі. Сіль розплавляють. Тигельними щипцями беруть вуглинку, розжарюють її у полум'ї і кладуть у пробірку. При цьому і кладуть у пробірку. При цьому спостерігається спалахув.
1) Де можна використати здатність нітратів підтримувати горіння?
2) Як можна використати реакції розкладання нітратів, реакції горіння? Відповіді учнів.
1. У IX ст. китайці винайшли чорний порох. Чорний порох - це суміш калій нітрату, сірки і вугілля у молярному відношення 2:1:3. Сумарне відношення горіння чорного пороху:
2 KNO3+3C+S=N2+3CO2+K2S
Уміли виготовляти селітру і козаки, з якої робили досконалий порох. Під час Визвольної війни 1648-1654 pp. на Запорізькій Січі діяв пороховий завод. Центром солеваріння був Миргород, а варниці селітри усніавли у багатьох місцевостях України. Серед козаків, унесених до Реєстру Війська Запорозького, згадуються «селітерники», «могильники» і «курганники», що вказує на місця видобутку ґрунту з перегною органічних речовин, з якого виварювали селітру. Артилерія Б.Хмельницького щороку потребували близько 100 т. пороху, а все військо для гармат і ручної зброї - майже тисячі тонн.
2. AgNO3 - ляпіс - добре зарекомендував себе в медицині. У вигляді олівця або водного розчину його використовують для припікання бородавок. Існують бактерицидні папірці, просочені нітратом AgNO3 їх змочують водою і накладають на невеликі порізи, рани, опіки.
Учитель. Зосереджує увагу на проблеми вмісту нітратів у продуктах харчування.
Повідомлення про причини перевищення норми вмісту нітратів у продуктах.
Серед причин розрізняють:
- порушення технології застосування мінеральних добрив, безконтрольне внесення їх у ґрунт великими дозами;
- характер ґрунту, природні умови, густота посівів;
- мала сонячна радіація, надлишок вологи;
- вміст нітратів збільшується в червні-липні перед збором урожаю, особливо під час останнього підживлення добривами;
- незрілі овочі, а також овочі раннього дозрівання можуть містити більше нітратів, ніж дозрілі нормальної зрілості.
Є рослини, які за своєю природою самі накопичують нітрати (до 450-2280 м2/кг);
I - земні культури (кріп, зелена цибуля, петрушка, салат, шпинат);
II - буряк;
III - капуста, морква - це рослини - нітронакопичувачі.
Учитель. Самі нітрати не відрізняються високою токсичністю. Але під дією мікрофлори шлунка відбувається процес відновлення їх у нітрити - солі нітратної кислоти. А нітрити у кілька разів токсичніші - особливо для дітей та людей старшого віку. Потрапляючи у кров, нітрити переводять двовалентний йон Феруму гемоглобіну у тривалентний. При цьому утворюється метгемоглобін нездатний переносити кисень із легень до тканин, тобто порушується кисневе живлення організму.
Ознаки отруєння нітратами - слабкість, задишка, головний біль, прискорена робота серця, посилене виділення слини, нудота, біль у шлунку, синюшний колір шкіри, губ, слизової оболонки.
Нині в Україні та й у всьому світі в цілому спостерігається зростання серцево-судинних та онкологічних захворювань. Однією з причин цього є підвищення вмісту нітратів та отрутохімікатів в овочах та фруктах. Нітросполуки, що утворюються з нітратів, канцерогенні й сприяють виникненню злоякісних новоутворень.
Висновок: мінеральні добрива необхідно вносити в розумних дозах, щоб не зашкодити організму людини.
Нітрати розділяються в різних овочах нерівномірно, концентруючись у певних зонах. Наприклад, капуста накопичує нітрати в качані, верхніх листках, огірки - в шкірці, кабачки, буряк, морква - в нижній частині плоду, картопля - в середині. Томі ми радимо видаляти нітратні «зони». Фактори, що зменшують вміст нітратів:
1. Вітаміни А, Е, С виявляють захисну дію у разі тривалого впливу нітратів.
2. Ефективно знижує концентрацію сік редьки японської.
3. Використання овочів у складі багатокомпонентних страв (салати).
4. Відварювання: у відвар переходить до 85% нітратів, особливо якщо овочі попередньо були порізані.
5. Попереднє очищення, ретельне миття овочів зменшує вміст нітратів на 10%.
6. Кріп, зелену цибулю ставлять у букети на пряме сонячне проміння, хоча це значно погіршує їх смак.
7. Консервування, квашення, соління, маринування.
8. Зберігатися повинні відбірні - непошкоджені і чисті овочі, бо на пошкоджених ділянках до небажаних результатів призводить поверхнева мікрофлора.
9. Овочеві соки чи пюре готувати безпосередньо перед вживанням.
10. Зберігання на холоді сповільнює процес, але не зупиняє його.
11. Знімати верхнє листя капусти, обрізувати кінчики моркви, буряка.
12. Буряк, кабачки, капусти перед приготуванням необхідно нарізати дрібними кубиками, 2-3 рази залити теплою водою, витримуючи по 5-10 хв.
13. Овочі краще підживлювати органічними добривами.
Допустимий вміст нітратів, (в мг/кг по нітрат - іону):
- цибуля перо - 400
- капуста білокачанна - 300
- морква - 300
- огірки - 150
- буряки - 140
- картопля - 80
- помідори — 60
- цибуля ріпак — 60
- кавун — 45
- диня — 45
Як відомо, натрій нітрат застосовують для виготовлення ковбас, шинки, деякого сиру і риби. Він надає рожевого кольору м'ясним виробам, поліпшує смак сирів.
Натрій нітрат відновлюється мікроорганізмами до натрій нітриту і запобігає псуванню м'яса. Ця сіль знищує бактерії, які викликають страшне захворювання - ботулізм. Одного грама токсину ботуліна досить для того, щоб знищити все населення Землі. Але зловживати використанням натрій нітратом у жодному разі не можна! Застосовувати його слід у чітко визначеній нормі, пам'ятаючи, що нітрати - токсичні!
Завдання.
Добути кальцій нітрат різними способами. Написати рівняння реакцій.
III. Підбиття підсумків уроку.
Учні за роботу на уроці отримують «премії» 120 грн. (12 балів); 110 грн. (11 балів); 100 грн. (10 балів) і т.д.
Д/з вивчити § 16; 18.
Екологічна задача
У результаті порушення правил зберігання 150 кг цінного добрива, амоній нітрату, розчинилося в дощовій воді й було змито дощем до місцевого ставка. Сумарний об'єм дощової і ставкової води становить 70 000м3. Чи виживе риба в цьому ставку, якщо гр
Категорія: Школа сприяння здоров"ю | Додав: Smile (09.11.2010)
Переглядів: 6268 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Форма входу
Пошук
Друзі сайту

Copyright MyCorp © 2016Безкоштовний конструктор сайтів - uCoz